Bloggintresserade

lördag 14 oktober 2017

Denna dag, denna vy...


Läste i veckan att var 5:e svensk pensionär lever under Eu:s fattigdomsgräns...
Makalöst sorgligt i ett välfärdsland som Sverige kan man tycka. Höga skatter och 
många arbetsföra år hjälper tydligen inte. Jag som alltid levt lite för dagen, bytt jobb 
när jag tröttnat och alltid tänkt att "allt ordnar sig, det blir som det blir" men jag får
galet ont i magen när jag läser sånt här, jag borde nog ha tänkt efter före...
Skaffat mig en gedigen utbildning, ett välbetalt heltidsjobb och sen pensionssparat 
ordentligt sen man var arton! Tryggt, absolut! Jag borde nog ha gjort så...
Att kunna lite om mycket hjälper inte idag och att skriva ett CV vet jag inte ens
hur man gör! Nåja, inte mycket att grubbla över nu och allt ordnar sig, ja det blir som
det blir. Lite svårt att plugga till överläkare nu faktiskt! Ja inte blir man rik på att 
frilansa och samla på stunder som jag gör, men det gör mig väldigt rik inombords.
Som denna dag, denna vy, ja att ha detta som sin arbetsplats bara för en liten stund.
Att sitta där, njuta av hav och himmel, ja det är verkligen för mig en sann lycka!

På ålderns höst blir det väl till att skaffa sig en get och en begagnad husvagn och sen
bara försöka att överleva ha ha! Men då vet jag var jag ska ställa husvagnen för
med den här vyn varje dag så kommer jag alltid, alltid att vara väldigt rik...

KRAM

18 kommentarer:

  1. Such a view..a miracle view.
    I use the translate button..I hope things are OK for you.

    SvaraRadera
  2. Jaa vilken vacker vy !!
    Då ställer jag väl min husvagn bredvid din då, haha...så kan vi bjuda varandra på lite fika, och njuta av utsikten tillsammans, hihi...
    Trevlig helg !
    Bia


    SvaraRadera
  3. Vem behöver vara rik på pengar, när man är rik på upplevelser?? Den vyn kan man ju leva med en livstid :-)
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  4. Känner igen det. Min pension blir inte hög men jag har levt ett rikt liv. Rikt på annat än pengar. Underbar bild!

    SvaraRadera
  5. QUE HERMOSURA ESE CIELO ANUNCIA LLUVIAS.
    ACA TENEMOS UNA SEQUIA IMPRESIONANTE...
    SALUDITOS

    SvaraRadera
  6. Ja du så är det faktiskt. Även om du har ett välbetalt jobb kan de få dålig pension. Minnen är bra att ha med sig och njuta av bilder är bra när man inte har så mycket annat att göra för att kassan säger stopp hyra mat först sen kanske en resa. Att vara en sam är nog värst är man två kan det nog ordna sig bättre. Hoppas på att vara frisk och kunna jobba lite extra.
    Ha det gott i helgen och veckan, det ordnar sig säkert.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  7. Bättre att ha en massa upplevelser en än massa pengar.
    Kram mamma c

    SvaraRadera
  8. It is really privilige to have that beautiful unpolluted view to enjoy and look at. We should take so much better care from our elders as individuals and especially as society, there is always something to inprove. Peaceful sunday to you!

    SvaraRadera
  9. That`s an amazing view ♥♥♥ Alexandra

    SvaraRadera
  10. Så tänker jag också. Varför utbildade jag mig inte mer. Hur ska jag överleva sedan? Fast jag har ju en gammal husvagn och nästan en get Fniss! Jag tror att det kommer ordna sig för det gör det ju alltid. Om jag inte tänker så kan jag lika gärna kasta mig i älven. Fast det finns ju ingen älv här Ha Ha! Kram kloka och goa du. / Pia

    SvaraRadera
  11. Jag får en känsla av att du snart kommer att förändra ditt boende... det finns en mening med allt!

    Ha en fin söndag.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  12. Tack Titti för din snälla kommentar i mitt senaste inlägg ;))
    Det värmde !
    Kram bia

    SvaraRadera
  13. Ja du. Jag tycker du är klok. Jag har dubbla utbildningar och det blir inte spec mycket i pensionskuvertet i alla fall trots att jag i princip alltid har jobbat heltid, snart är det i över 30 år och har ganska många år kvar. Tack för en fin blogg. Älskar dina bilder!

    SvaraRadera
  14. Vi har aldrig varit haft höga löner. Vi hade dessutom både långa arbetsdagar + kvällar och 1 månads semester hade vi endast 3 gånger under dom 40 år vi drev vårt företag. Det gick t.o.m. flera år när vi inte tog någon semester alls - men som egen företagare finns det ju helt klart andra fördelar. Så jag klagar inte!
    Att man sen ovanpå det inte fick någon bra pension precis var ju väntat, men...vi hade "investerat" i ett hus (visste inte att det var en investering när vi köpte det) i en närförort till Stockholm, så vi sålde huset och flyttade till landet. Alltså till ett billigare hus, plus att det är betydligt billigare att leva här. Det var väl kanske inte det som gjorde att vi flyttade från stan, men det var ett mycket välkommet resultat.
    För det ju så "att det är inte att ha höga inkomster som är viktigt, utan det är att ha låga utgifter!"
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  15. Jag känner så väl igen mig i det du skriver, precis sån är jag med. Men jag tänker fortfarande att va fan det ordnar sig väl. Annars blir det husvagn och get :D vet också var min ska stå och där finns det mycket fisk och bär så det blir nog bra :D Stor kram till dig från Katta

    SvaraRadera
  16. Inte lätt det där...Min man, Friherren är ju pensionär och inte är det någon fet pension inte. Jag har heller aldrig funderat på hur det ska bli förrän det senaste året när jag känt att jag faktiskt sneglat på det livet och längtat lite dit. Nu jobbar jag mindre och har sämre lön men ack så mycket bättre och tid för att sitta och just bara njuta av livet. Vem vet hur länge man kan det liksom?
    Jag tänker att det ordnar sig på något vis och man får väl ändra lite livsstil eller nåt.
    Kram RosMarie

    SvaraRadera
  17. Ja det är sorgligt det där med dessa ynkliga pensioner...

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  18. Oh dear that is a concern. I like your solution if things turn out badly! That view will help soften the blow! Sarah x

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...