Bloggintresserade

lördag 26 juli 2014

Det lurar konstiga saker runt husknuten...


Ja här sitter jag och väntar på tidernas åskväder, för det bör komma nu…det är bastuvarmt, rejält kvavt, inte ett blad rör sig i träden och det är sådär tyst som det alltid är innan ett oväder, det har ju åskat rejält inåt Småland i dag.


På tal om tystnad så var det inte tyst utanför husknuten härom natten, ett väldigt liv och skriande och alla i huset vaknade och rusade upp! Trodde katten var i knipa och vi sprang ut i det kolsvarta mörkret i bara nattsärken, mannen med eldgaffeln i högsta hugg! Något stort och hårigt sprang iväg och katten kom lunkande i sakta mak från en annan del av trädgården, som om inget hade hänt! Ja sen var det svårt att somna igen...
Vi kunde inte begripa vad detta konstiga läte kom från, ett otroligt otäckt ljud som jag aldrig någonsin hört förut…
I går kom grannen och sa att dom sett vildsvin den natten! Här i vår trädgård och ute på ängen! Fy farao! Jag är livrädd för vildsvin! Nog för att jag brukar tänka på dom när jag är ute och går i skogen men aldrig att jag skulle ha dom här hemma i trädgården, så nära!
Men dom är här nu, tyvärr...


Ja livet på landet är inte bara kor och flugor utan nu har faunan utökats, gillar det inte alls och ve den som planterade in dessa odjur på ön för nöjet av jakt!


Nä nu ska jag inte gnälla mer över kladdig värme och annat fanstyg - jag tänker ta lördagkväll!
Det blir något kallt att dricka och jag tänker låsa dörren väldigt noga om mig, 
man vet ju aldrig vad som lurar runt husknuten en mörk kväll i juli!

Sommarkram,
Titti

35 kommentarer:

  1. Jag skulle gissat på lo, men jag vet ju att dom
    inte finns på öarna. Vildsvin, hmmm, man håller sig
    för skratt, tur din kisse inte kom emellan.
    Det här är inte gulligt, men vildsvin hör bäst hemma
    i en gryta....
    Kramar/AM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja dom passar bäst där i grytan! Bara vetskapen att dom finns här runt om känns inte kul...fästingar och vildsvin är det värsta jag vet! usch!
      Ha nu en fin sommarkväll...
      Kram Titti

      Radera
  2. Ja de där grisarna är inte kul, inte kul alls. Vilka härliga bilder du bjuder på idag :-)) Blir glad bar av att titta på dem, älskar gamla säckar och trälådor, speciellt den från Ölands mejeri.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack Catarina för din söta kommentar! Nä dom är inte trevliga alls...riktigt otäcka. Hoppas dom inte kommer tillbaka fler gånger...vill inte möta en i trädgården!
      Varm kram till dig,
      Titti

      Radera
  3. Fy då för vildsvin men här skulle vi behöva regn men inget i sikte bara den gula bollen och febertemperaturer på dagarna .Vi har ju inte riktigt mörk ännu på nätterna mellan 24.30 och 3 är det skymning ,trevlig lördagkväll ,nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den där gula bollen har lyst och i går var det VARMT; HETT; MAKALÖST! Trodde ett tag att jag skulle får värmeslag...
      Åh är det fortfarande så ljust hos er, härligt,...här börjar det mörkna tidigare och tidigare nu, ja snart 1 augusti ju.
      Ha en fin söndagskväll Nette!
      Kram Titti

      Radera
  4. I am afraid of wild boar!! I wish wild board is far away. Greeting for your beautiful cat.
    Titti embrace. Jarka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Me too Jarka! I just hate them, they are not very pleasant animals...
      Have a sunny and happy sunday !
      Love, Titti

      Radera
  5. Tusen takk for hyggelig kommentar hos meg. Tordenvær er ikke noe gøy, og Villsvin i hagen.
    Det høres ikke morsomt ut. Her i Norge har vi ikke Villsvin. Eller tror forresten noen er sett i
    Østfold nær grensa mot Sverige. De ser ikke noe trivelige ut med de store hoggtennene.
    Håper ikke dere får flere besøk av dem...
    Sommerhilsen fra Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag flyttar till Norge direkt! Inga vildsvin - perfekt! Nä dom kanske inte kommer tillbaka men bara vetskapen att dom finns där ute räcker, usch...
      Ha en fin kväll Marit!
      Kram, Titti

      Radera
  6. What a coincidence I've just been reading about Wild Boar in the Country living magazine, apparently they are quite fierce! It's just as hot and sticky here in the south of England as you are Titti, and I am closing all windows and curtains and keeping indoors nice and cool! Have a lovely weekend, hope it rains soon! Sharon x

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh yes, they are not any nice animals at all...I really hope they dont come back!
      It´s been some HOT days here now, too hot...but today the rain came and some thunder but now the sun is shining again...
      Have a beautiful sunday Sharon!
      Titti

      Radera
  7. Så fina bilder du har det är verkligen njutbara nej fy för de klumpiga och fräcka djuren hoppas du klarar dig bra
    Ha en fin söndag utan åska
    kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hoppas dom inte kommer tillbaka bara...bara vetskapen att dom finns därute ger mig gåshud! Slutpromenerat i skogen är det i alla fall...
      Här har det åskat hela förmiddagen men nu skiner solen igen!
      Sommarkram till dig Meta,
      Titti

      Radera
  8. Samma här!
    Dottern med sambo skulle sova i vårt gästhus och hörde något prasslande och morrande när de skulle gå ut och lägga sig. De kom inspringande till oss igen. Vi skrattade lite åt stadsborna och jag tog ficklampan för att se vad det var. Efter att ha hört ett grymt så var jag också snabbt inne...
    Nästa dag såg vi vildsvinet inne på tomten.

    Kram Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh huuu så läskigt! Ja deras läten är hemska, har aldrig hört något liknande! Otäckt! Ja dom finns där ute...
      Det blir nog inga mer skogspromenader här tyvärr!
      Sommarkram,
      Titti

      Radera
  9. Fy va läskigt....men samtidigt lite spännande, hihi....jag menar om du låser dörren, hehe....
    ha en fin kväll;)
    Kramis bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ja det kan ju bli spännande! Nä fy riktigt otäcka odjur det där...vill inte ha dom i min närhet!
      Ha en skön söndag Bia!
      Kram Titti

      Radera
  10. A lovely spot to delight in Summer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh thank you...I´m so happy you like it!
      Love, Titti

      Radera
  11. Jeepers, Titti, that is scary, and not at all part of anyone's romantic notion of life in the country.

    Hoping that whatever that creature might be will be moving along to another area very soon. Bet the island tourists won't be well pleased to see it.

    xo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, it´s really scary...I really hope they don´t visit my garden again! It´s been som really warm week´s now, maybe they are searching for water...
      Have a sunny sunday Frances! Thank´s for your sweet comment.
      Love,
      Titti

      Radera
  12. Sooo lovely Pictures!!!

    Kram
    Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh thank you Tina!
      Have a sunny sunday...
      Love Titti

      Radera
  13. Men jag tänkte väl det, hur kan det finnas vildsvin på en ö. Men så har de planterat in dem, så onödigt. Tycker det är konstigt man får göra så med djur och förstår att du tycker de är läskiga. Supermysigt du har det i trädgården i alla fall, hoppas ni får sitta ifred där i fortsättningen. Kram Katta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din söta kommentar! Ja dom är inplanterade här, vilket är vansinne! Men nu är dom här så det är väl bara att gilla läget :(
      Ha en fin sommarkväll Katta!
      Kram, Titti

      Radera
  14. Hua ...vildsvin vill men ju inte ha nära sig .själv skulle jag ut och fota för lite sen och skulle precis kliva ut bilen när jag fick syn på fem stycken STORA vildsvin som gick på spannmålsfältet utanför ..och jag kan s¨ga att min stora råttskräck har åkt ner på andra plats efter det ...ett vildsvin vill jag INTE träffa på ...hoppas de försvinner från er tomt och att de inte bökar upp den heller .Kram Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja dom ligger nog på 1:a plats för mig med! Otäcka saker det där och inget man vill möta vare sig i skogen eller i trädgården!
      Ha en skön söndag Pernilla...
      Varm kram, Titti

      Radera
  15. Ja usch, det lät läskigt det där att nån kan lura runt knuten, rena " morden i midsomer! ;)"
    Här har man också sett vildsvinskultingar, håller med de är inte önskvärda här.

    Undrar vad de gör för nytta egentligen?

    Ha drt gott i din härliga trädgård! Så fina bilder! Kram :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja dom gör nog mer otyg än nytta tror jag...dom får gärna vara i skogen men inte i trädgården!
      Ha nu en skön helg och stor kram till dig!
      Titti

      Radera
  16. Ha-ha.....jeg er også livredd for villsvin, etter at jeg hørte lyden/grynting av de på min vakre tursti i Frankrike....ble det siste gåturen min dit kan du si. Ellers nyter jeg bildene du legger ut......fortsatt god sommer til deg fra meg;o)

    SvaraRadera
  17. Åh så otäckt, förstår att du inte gick där fler gånger då! Dom är hemska!
    Ha en fortsatt fin helg nu!
    Varm kram Titti

    SvaraRadera
  18. Nä, vad läskigt med vildsvin! De ser så elaka ut, fast det kanske de inte är. Här har de utlovat/hotat med åska kl. 18 och nu är den kvart över, så vi får väl se vad som händer. Kvavt och klibbigt!

    /Jenny

    SvaraRadera
  19. I understand your fear because as much as I would love to live in the countryside wild boars would not be on my wishlist! Love your garden though, so very peaceful. Have a lovely week, Anita xx

    SvaraRadera
  20. Eller hur? Varför har de låtit vildsvinen föröka sig så enormt och dumt att ta in dem för jakt då de inte hinner med. Förra året fick jag se ett skjutet vildsvin. Men jag höll på att ramla baklänges...hela 200kg, och med betar sylvassa som rakblad! Till detta kommer att de är otroligt snabba, de liksom bara exploderar.
    Vi har dem här också och jägarna äter grillat vildsvin mest varje helg, tydligen är det gott.

    Kram till Dig!
    Cia

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...